7 skutecznych sposobów na rozpoczęcie prezentacji
Najtrudniej jest zacząć. Potem idzie już łatwiej. Stąd mamy dla Ciebie listę 7 pomysłów na dobre otwarcie wypowiedzi przed publicznością.
1. Story
Story, czyli opowieść lub anegdota. Storytelling sprawdza się dobrze w każdym punkcie prezentacji – i na początku, i na końcu, i w środku. Ważne, by temat anegdoty był zbieżny z tematem całej prezentacji. Dobrze też, by opowieść nie była długa. Najlepiej sprawdzają się te poniżej 2 minut. Kilka sugestii na dobry storytelling: mów w czasie teraźniejszym („wchodzę do środka i widzę” brzmi lepiej niż „wszedłem do środka i zobaczyłem”), stosuj dialog, nie mowę zależną; odwołuj się też do różnych zmysłów odbiorców, czyli nie tylko do wzorku, ale i do słuchu, węchu czy dotyku. (jeśli chcesz na ten temat dowiedzieć się więcej, sprawdź nasze szkolenie ze storytellingu TUTAJ>).
2. Pytanie
Kiedy słyszymy pytanie, instynktownie czujemy potrzebę odpowiedzenia na nie. Dobre pytanie, które zaciekawia, tym większą uwagę odbiorców pobudza. A jeszcze lepsze jest pytanie, które tworzy paradoks. Przykładowo: Dlaczego mamy najlepszych handlowców, a wyniki tak słabe? Albo: Co takiego jest w diecie Francuzów, że jedzą tłusto, późno i dużo, a i tak zachowują długowieczność?
3. Interakcja z publicznością
Częsty motyw wielu konferencji. Prelegent zadaje publiczności serię pytań zaczynających się od słów: „kto z was…?” i sam podnosi rękę, by zachęcić i innych do zrobienia tego samego. Widzę jednak, że ten schemat powoli się już zużywa i zamiast tego proponuję nieco inną formę. Nie pytaj sztampowo „kto z was…?”, ale wciągnij publiczność w faktyczną ale bardzo krótką dyskusję. Np. „Jak myślicie, ile procent Polaków regularnie myje zęby? Podajcie jakieś liczby”. Takie zaproszenie do dyskusji to najlepsza forma pobudzenia publiczności – przydatna zwłaszcza, gdy wygłaszamy naszą prezentację po nudnej prelekcji.
4. Humor
Nie chodzi o to, by opowiadać dowcipy. Chodzi o to, by z lekkim humorem, dystansem do siebie, wstawką sytuacyjną zjednać sobie publikę. Pamiętam, jak kiedyś prelegent na pewnej konferencji zaczął swoją prezentację od słów: „Pewnie się zastanawiacie, co taki mały, łysy i gruby facet jak ja, wie o designie i estetyce. Ja też się nad tym zastanawiam.” Świetne intro swojego wystąpienia na TEDx miał też Maciej Makselon: „Wszyscy moi przedmówcy zaczynali od czegoś śmiesznego, więc pomyślałem, że podejdę z drugiej strony i powiem coś smutnego: ja skończyłem polonistykę…”
5. Zachęta publiczności do zwizualizowania sobie czegoś
Bardzo prosty sposób na zachęcenie, by publiczność rozważyła alternatywny do rzeczywistości scenariusz. Przykład: „Wyobraźmy sobie, że płyniemy łódką i mamy tylko jedno wiosło…” Albo: „Załóżmy, że nasza firma dostaje grant z funduszu wsparcia na 100 milionów dolarów…” Takie otwarcie wprowadza publiczność w nowy świat i uruchamia zupełnie inne myślenie.
6. Media (filmik lub obrazek)
Niebanalny obrazek lub ciekawe video to zawsze dobry pomysł, nie tylko na wstęp prezentacji. Ważne tylko, by był krótki (jeśli to film), na temat i koniecznie by wywołał jakieś emocje. Bo po to pokazujemy właśnie tego rodzaju wizualizacje. Nie po to, by nas odciążyły od mówienia. Ale by publiczność coś poczuła – wzruszenie, radość lub zaciekawienie.
7. Mocna teza
Jeśli zaczniesz od tezy, która burzy powszechnie obowiązujące przekonania – to od razu uchwycisz uwagę odbiorców. Przykład: „Najgorszą rzeczą, jaką ludzie robią sobie nawzajem, jest to, że są wobec siebie uprzejmi”. Taka teza – śmiała i kontrowersyjna – od razu sprawia, że chcemy dowiedzieć się, jak mówca tę myśl uargumentuje. Tkwi bowiem w niej paradoks, a paradoksy to jeden z najsilniejszych magnesów uwagi. Uwaga: teza może być kontrowersyjna, ale musisz też umieć ją obronić. Jeśli tylko postawisz śmiałą tezę dla uchwycenia uwagi, a potem jej nie wybronisz, publiczność poczuje się zmanipulowana.
Jeśli chcesz rozwinąć swoje umiejętności świetnego prezentowania, sprawdź nasze szkolenie z wystąpień publicznych TUTAJ>
A jeśli zastanawiasz się nad kompleksowym programem rozwoju kompetencji prezentowania dla swojego zespołu, sprawdź nasze szkolenie Prezentacje 360 TUTAJ>
Piotr Garlej