Jeśli tworzysz prezentację i zastanawiasz się, czy używać w niej animacji aby wyglądała ciekawiej – to zastanów się dwa razy. Prezentacje, które zawierają animacje tylko po to, by była „fajniej”, raczej tylko przeszkadzają odbiorcom. W jakich sytuacjach natomiast pomagają?
W 2002 r. profesorowie Donald Dansereau i Jason Blankenship przeprowadzili eksperyment na czterech grupach studentów.
Grupie A pokazano slajdy z samym tekstem.
Grupie B pokazano te same slajdy z tekstem, ale zanimowanym
Grupie C pokazano slajdy z diagramami (proces flow diagrams)
Grupie D pokazano slajdy z tymi samymi diagramami, ale animowanymi
Potem przetestowano jak dużo każda z tych grup zapamiętała.
Jak myślisz, która z nich wypadła najgorzej?
Odpowiedź: grupa B. Czyli najmniej zapamiętali ci studenci, którzy zapoznawali się z treścią przedstawioną na animowanych slajdach tekstowych.
A która grupa wypadła najlepiej?
Odpowiedź: Grupa D. Czyli najwięcej zapamiętali ci studenci, którzy zapoznawali się z treścią przedstawioną na animowanych diagramach.
Skąd takie rezultaty?
Zapewne z tego powodu, że najwięcej zapamiętujemy z informacji obrazkowych. A za taką można uznać formę diagramów. Jeśli dodatkowo były animowane – czyli wprowadzane były sekwencyjnie, jedne po drugich, to studenci mogli zapoznawać się z tymi informacjami krok po kroku. „Konsumowali” więc treść po trochu – dzięki czemu mogli nowe informacje nadbudowywać na informacjach starszych.
Tymczasem studenci, którzy zapoznawali się z informacjami z prezentacji animowanych – prawdopodobnie nie widzieli w animacjach niczego poza ozdobnikiem rozpraszającym uwagę. Na to przynajmniej wskazuje fakt, że grupa ta poradziła sobie gorzej niż grupa ze slajdami tekstowymi bez animacji. Ewidentnie więc w przypadku tych dwóch grup animacje przeszkadzały.
Podobne wnioski wysnuć można na podstawie badania z 2009 r., przeprowadzonego przez profesorów Stephen Mahar, Ulku Yaylacicegi, Thomas Janicki. Naukowcy pokazali dwóm grupom studentów dwie prezentacje. Jedna z animacjami, druga bez. Na teście sprawdzającym, jak dużo studenci zapamiętali, okazało się, że:
Studenci oglądający prezentację Z animacjami zanotowali wynik testu na poziomie 71%
Studenci oglądający prezentację BEZ animacji zanotowali wynik testu na poziomie 82%
Wnioski z obu badań nasuwają się następujące:
TAK NIE RÓB ANIMACJI:
- Jeśli wprowadzasz do prezentacji animacje tylko po to, by była ona ciekawsza – odbiorcy zapamiętają mniej
- Jeśli swoją prezentację pokazujesz w trybie online, za pośrednictwem Zooma, Teams lub Google Meet lub podobnych programów. Dlaczego wtedy nie warto pokazywać animowanych slajdów? Bo u odbiorców mogą być całkowicie nieczytelne. Z powodu słabej jakości połączenia internetowego animacje mogą mieć tzw. lagi. Czyli nasze animacje u odbiorców będą wyglądać na „szarpane”.
TAK RÓB ANIMACJE:
Animacja może przydać się do porcjowania skomplikowanych informacji – wtedy każda z takich porcji wprowadzana jest na slajd na kliknięcie. Dzięki temu odbiorcy będą mogli się koncentrować dokładnie na tym, co w danym momencie omawiasz. Szczególnie taka forma porcjowania treści przydaje się w zagadnienia skomplikowanych.
Podsumowując, animacje jak najbardziej możemy stosować w prezentacjach. Byle tylko spełniały w nich określoną funkcję, a nie – by były jedynie ozdobnikami.
A jeśli chcesz tworzyć naprawdę profesjonalne prezentacje, to zajrzyj do mojego kursu online Profesjonalne Prezentacje PowerPoint TUTAJ>.
Piotr Garlej,
Twój przewodnik po świecie prezentacji.