Wizualizacja danych to jedna z podstawowych metod przedstawiania informacji w sposób graficzny. Polega ona na prezentowaniu danych w postaci wykresów, tabel czy map, aby ułatwić ich zrozumienie. Wizualizacja danych wykorzystująca data storytelling to jednak coś więcej niż zwykła wizualizacja. To metoda, która pozwala nie tylko przedstawić dane w sposób przystępny i atrakcyjny, ale umożliwia również opowiadanie historii za pomocą danych. Tak, opowiadanie historii. To rodzaj storytellingu, dzięki któremu odbiorcy są w stanie zrozumieć złożone związki i zauważyć wzorce ukryte w danych. W tym artykule omówimy, czym dokładnie jest data storytelling oraz jakie korzyści niesie za sobą ta metoda wizualizacji danych.
Czym jest wizualizacja danych?
Wizualizacja danych to proces przedstawiania informacji za pomocą grafik, wykresów, map, zdjęć i innych obrazów. Dzięki temu dane stają się łatwiejsze do zrozumienia i przyswajania dla odbiorców. Dobrze zaprojektowane wizualizacje danych są efektywne, ponieważ przedstawiają skomplikowane informacje w prosty sposób. Wizualizacja danych to nie tylko po prostu wykres lub diagram, ale w rzeczywistości to przedstawienie danych w sposób, który pomaga w zrozumieniu ich znaczenia.
Czym jest data storytelling?
Data storytelling to proces tworzenia narracji za pomocą danych. Oznacza to, że korzystając z danych, możemy opowiedzieć ciekawą i przekonującą historię. Dzięki temu, że wizualizacja danych pozwala na łatwiejsze przyswajanie informacji, to idealnie nadaje się do data storytellingu.
Jakie narzędzia używać do data storytellingu?
Do tworzenia wizualizacji danych można używać różnych narzędzi. Na rynku jest ich dostępnych mnóstwo: Excel, Tableau, Power BI, Google Charts. D3.js, Infogram, QlikView, Highcharts, Plotly, FusionCharts, Grafana, Matplotlib czy wiele innych. Najważniejsze to wybrać narzędzie, które najbardziej odpowiada potrzebom i umiejętnościom odbiorcy. Równie ważna jest kompatybilność z innymi środowiskami pracy oraz współpracownikami. To właśnie z tych ostatnich powodów według mnie najpotężniejszym zestawem narzędzi do wizualizacji danych jest pakiet Office - z Excelem, który może wyliczać, zestawiać i wizualizować skomplikowane dane, a potem przenosić do narzędzia prezentacyjnego, z którym bardzo dobrze współpracuje, czyli do PowerPointa.
Czym NIE JEST wizualizacja danych w formie data storytelling:
- Zestaw niepowiązanych ze sobą skomplikowanych wykresów i tabel, które nie tworzą spójnej opowieści.
- Prezentacja ogromnej ilości danych, z których trudno wyłuskać istotę informacji.
- Wizualizacja danych, która nie odwołuje się do emocji i nie skłania odbiorców do refleksji.
Czym JEST dobra wizualizacja danych w formie data storytelling:
- Prosta, zrozumiała i przystępna wizualizacja, która nie przytłacza odbiorcy nadmiarem danych.
- Opowieść skoncentrowana na pokazywaniu krok po kroku zazębiających się wątków jednego case study, wniosku, historii czy zagadnienia.
- Wizualizacja danych, która zwiększa zainteresowanie odbiorcy, wprowadza go w stan skupienia, pobudza wyobraźnię i emocje.
- Opowieść, która prowadzi odbiorcę przez prezentowane dane, umożliwiając mu samodzielne wyciągnięcie wniosków i refleksję.
- Wizualizacja danych, która opowiada historię w sposób przekonujący i zrozumiały dla każdego, nie tylko dla ekspertów w dziedzinie.
Klasycznym przykładem genialnego data story był fragment prezentacji Ala Gore'a, pokazanej w filmie "Niewygodna prawda". Zobacz ten legendarny występ w filmiku poniżej:
W powyższym fragmencie Gore pokazuje wykres liniowy przedstawiający poziom CO2 w atmosferze, który wzrasta w zastraszającym tempie. Wykres ten wędruje w górę ekranu, pokazując rosnącą ilość gazów cieplarnianych, aż wreszcie... wykres zaczyna się wznosić ponad ekran. Następnie Gore wchodzi na specjalnie zbudowany wysięgnik elektryczny, na którym może dosadniej podkreślić, jak wysoki jest to poziom. Publiczność jest zszokowana. I o to właśnie chodziło.
Innym przykładem świetnego data story jest występ TED Hansa Roslinga zatytułowany "The best stats you've ever seen":
Chcesz zainspirować się ciekawymi przykładami wizualizacji danych? Zobacz garść inspiracji na moim kanale YouTube:
Jeśli tworzysz od czasu do czasu prezentacje z danymi, ale chcesz podnieść ich poziom nieco wyżej, oto 7 porad, jak tworzyć dobre wizualizacje danych w konwencji data storytelling:
1) Zawsze kieruj się prostotą, czytelnością i przejrzystością. Zrozumienie danych przez odbiorców jest ważniejsze niż to, czy dana wizualizacja ma piękną formę.
2) Unikaj zbyt skomplikowanych wykresów i diagramów. Chcesz zamienić tabelkę z ośmioma kolumnami i dziesięcioma wierszami na wykres? Raczej taki wykres nie będzie czytelny. Lepiej podzielić takie dane na kilka osobnych wykresów lub zrezygnować z pokazywania wszystkiego.
3) Bądź selektywny - pamiętaj, że w prezentowaniu danych nie chodzi o to, by pokazać wszystkie dane, jakie masz do dyspozycji, ale jedynie te, które są potwierdzeniem Twojej tezy i spójne z Twoją narracją.
4) Zwróć uwagę na dobór kolorów: dobór kolorów jest ważny w wizualizacji danych. Unikaj zbyt wielu kolorów i stosuj kolory kontrastowe, aby łatwiej było odróżnić poszczególne elementy wizualizacji.
5) Wprowadzaj wątki sekwencyjnie, tzn. jeden po drugim. Nie musisz przecież pokazywać od razu całego wykresu. By wydobyć z niego opowieść, pokaż najpierw jego fragment, skomentuj go, a dopiero potem pokaż kolejny fragment, i kolejny. W ten sposób możesz zbudować napięcie, suspense, wyczekiwanie, zwrot akcji lub gradację emocji.
6) Zadbaj o porządek. Wszelkie nierówności i asymetrie, a do tego tzw. szum informacyjny, przeszkadzają w czytaniu danych i odciągają uwagę od kluczowych informacji.
7) Bądź wiarygodny. Zawsze upewnij się, że wizualizacja jest dokładna i dane pochodzą z wiarygodnego źródła.
A jeśli chcesz zostać mistrzem lub mistrzynią prezentacji danych, to sprawdź nasze szkolenie z wizualizacji danych, które zawiera rozbudowany moduł data storytelling. Dowiedz się więcej TUTAJ>
Piotr Garlej