Godzinę? Półgodziny? A może dwadzieścia minut? Ile czasu powinna zająć odbiorcom dobra i krótka prezentacja?
Kiedy słyszę to pytanie – a słyszę je często – podczas prowadzonych przez nas szkoleń z prezentacji, od kilku lat odpowiadam w ten sposób: dobra, krótka prezentacja to prezentacja, która jest krótsza niż 20 minut. Taki format mają prezentacje TED i TEDx, i do takiej długości przyzwyczajeni są odbiorcy.
Oczywiście bywają prezentacje, które muszą być dłuższe. Czasami znacznie dłuższe. Prezentacje szkoleniowe, prezentacje wnikające głęboko w temat, albo sprawozdania z dużych przedsięwzięć. Sami często tworzymy prezentacje sprzedażowe spółek należących do funduszy private equity. Podczas spotkań zarządów firm z potencjalnymi nabywcami pokazywana jest prezentacja, która trwa od dwóch do czterech godzin.
Tym niemniej preferencja wszystkich odbiorców jest jedna: prezentacja powinna być jak najkrótsza. A parafrazując słowa Albera Einsteina: prezentacja powinna być jak najkrótsza. Ale nie krótsza niż być powinna.
Ramy 20 minut wydawały mi się zawsze sensowne. Tymczasem w 2025 roku firma Dectopus przeprowadziła jednak badanie, które zmusza mnie do zrewidowania tego poglądu. Badanie to mówi jednoznacznie: optymalną długością krótkich prezentacji jest przedział 10-15 minut (źródło: https://www.decktopus.com/blog/top-presentation-statistics-for-2021).
Badanie Dectopus z 2025 roku pokazuje, że przedział czasowy, w którym jesteśmy w stanie skupić uwagę, kurczy się dramatycznie. Prezenterzy powinni przechodzić od razu do rzeczy, bez długich wstępów.
To potwierdza naszą filozofię, którą głosimy od lat: dobre prezentacje (szczególnie raportowe, sprawozdawcze, przed kadrą zarządzającą) powinny być konstruowane w oparciu o zasady prostej komunikacji. A ta głosi m.in.: najważniejsze rzeczy powiedz na samym początku. Tak, na samym początku. Nie na końcu, kiedy to zazwyczaj formułujemy podsumowanie i wnioski. Nie, nie, nie. Najważniejsze rzeczy na początku oznacza, że wnioski sformułować powinniśmy na samym początku prezentacji. Potem pokazać powinniśmy jedynie szczegóły tych wniosków – skąd je wzięliśmy i dlaczego są one prawdziwe.
Jeśli chcesz wznieść swoje umiejętności prezentacyjne na wyższy poziom, sprawdź nasze szkolenie z prezentacji TUTAJ>, a jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, czym jest prosta komunikacja, sprawdź nasze unikalne szkolenie z prostej komunikacji biznesowej TUTAJ>.
Piotr Garlej