Jak prezentować online? Najlepsze rady, by świetnie prezentować przez Zoom, MS Teams lub Google Meets

Jak prezentować online? Najlepsze rady, by świetnie prezentować przez Zoom, MS Teams lub Google Meets

Od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem stworzenia filmu na YouTube, w którym zebrałbym najważniejsze rady dla osób prezentujących online. Ale Garr Reynolds zrobił to za mnie, a ponieważ to Garr Reynolds, największy guru prezentacji na świcie – sam nie zrobiłbym tego lepiej.

Polecam Ci zatem jego film dostępny na YouTube i do którego link znajdziesz TUTAJ.

Jeśli jednak wolisz esencję w postaci kilku słów o każdej z zasad, poniżej moje małe podsumowanie + kilka bonusowych rad ode mnie.

Jak zatem zrobić świetną prezentację online?

Poniżej 13 porad od Garra Reynoldsa:

1. Przygotuj się analogowo, nie online

Zanim otworzysz PowerPointa, lepiej otwórz notatnik, wyjmij karteczki post it lub przygotuj tablicę typu whiteboard – i zapisz swoje pomysły na prezentację. W ten sposób dasz sobie więcej czasu na wpadnięcie na lepsze pomysły i zadbasz o dobrą strukturę.

2. Pilnuj, by prezentacja była krótka

Zrób prezentację najkrócej, jak to tylko możliwe. Dodatkowo zadbaj o to, by zawierała różnorodne elementy – mniej więcej co 2-3 minuty powinieneś pokazywać inny rodzaj narracji (w książce „12 sposobów na supermózg” jest zalecenie, by co 10 minut zmieniać formułę przekazu, ale w sytuacjach online czas bez zniecierpliwienia odbiorców jest jeszcze krótszy).

3. Zacznij mocno

Zacznij od odpowiedniej opowieści, pokaż na początku jakaś wartościową daną statystyczną, zadaj pytanie, pokaż wyraziste zdjęcie lub rozpocznij ciekawym cytatem. Pokaż publiczności, dlaczego warto, by Cię przez kolejne kilkanaście czy kilkadziesiąt minut słuchała.

4. Stwórz dobre kadrowanie

Jeśli masz taką możliwość techniczną – zastosuj kadrowanie pozwalające Ci pokazać siebie nie jako mały prostokącik w rogu ekranu, ale jako dużą postać wypełniającą niemal całą wysokość kadru, tuż  obok slajdów. Zadbaj także o to, co jest za Twoimi plecami – by nie było bałaganu. Kamera powinna być na wysokości mniej więcej Twojego wzroku.

5. Stosuj różnorodne wizualizacje

Zdjęcia to nie jedyne sposoby wizualizowania. Zastosować możesz też rysunki, ikony, wykresy, charakterystyczne czcionki, mapy, animowane gify. Różnorodność to sposób na to, by Twoja publiczność nie nudziła się. Zaskakuj ją.

6. Zrób duże wizualizacje.

Obojętne czy prezentujemy online, czy offline – pilnujmy, by każdy odbiorca mógł odczytać to, co na ekranie.

7. Patrz w kamerę

Nie w ekran, nie w okno, nie w bok. Ale w kamerę – by nawiązywać kontakt wzrokowy z odbiorcami. Oczywiście od czasu do czasu będziesz zerkać na ekran i slajdy, ale gros czasu powinieneś poświecać na nawiązywanie kontaktu wzrokowego z odbiorcami. W ten sposób budować będziesz dobrą interakcję i dasz im do zrozumienia, że to oni są dla Ciebie najważniejsi.

8. Zaznajom się z technologią, której używasz

By bezstresowo prezentować, musisz dobrze znać aplikację do spotkań, z której korzystasz. I wiedzieć, gdzie kliknąć, by udostępnić ekran, albo napisać na czacie do odbiorców. Zrób więc testowe połączenie ze znajmymi i przejdź przez wszystkie istotne narzędzia w Zoomie, Teamsach, Webexie czy Google Meets. Obojętne z jakiego narzędzia korzystasz - musisz mieć je w pełni opanowane.

9. Ubierz się porządnie

Dostosuj swój wygląd do specyfiki spotkania. Nie mussisz być ubrany/ubrana na galowo. Ale zasada z prezentacji stacjonarnych - "prezenter powinien być ubrany TROCHĘ lepiej niż publiczność" - w świecie online też obowiązuje.

10. Używaj imion odbiorców

Większość osób lubi dźwięk swojego imienia. Wywoływanie imion zwiększa zaangażowanie odbiorców („O, to świetne pytanie, Susan”).

11. Użyj lepszej kamery niż ta wbudowana w komputerze

Kamery wbudowane w komputerach są poprawne, ale nie są doskonałe. Lepiej zadbać o lepszej jakości obraz. Można użyć dedykowanej kamery zewnętrznej do laptopa bądź nawet smartfonu podłączonego na kablu do komputera.

12. Zadbaj o dobre światło

Możesz użyć lamp fotograficznych na statywach, ale sprawdź, czy wystarczy zwykła lampka ze światłem padającym na Twoją twarz. Czasem wystarczy okno, przed którym siedzisz. Pilnuj jednak, by nie siedzieć plecami do okna, bo wówczas Twoja twarz pozostanie w cieniu.

13. Użyj dobrego mikrofonu

Podobnie jak kamery wbudowane w komputerach – mikrofony laptopowe nie dają idealnego dźwięku. W mikrofon warto zainwestować dla lepszego komfortu słuchania. To inwestycja, która opłaca się najbardziej - słąbej jakości mikrofon wywołuje dudnienie, powoduje echo i przytłumiony głos. To z kolei przekłada się na duży dyskomfort odbiorców. Jeśli prowadzisz długie webinary czy szkolenia - zewnętrzny, dobry mikrofon to inwestycja niezbędna. Z doświadczenia wiem, że nawet tani mikrofon w cenie około 100 zł daje bardzo dobre efekty.

 

To tyle jeśli chodzi o porady od Garra Reynoldsa. Ja dodałbym do tej listy jeszcze kilka bonusów:

14. Zadawaj pytania

W sytuacji, kiedy po drugiej stronie jest cisza, a kamery odbiorców są wyłączone, warto ich pobudzać pytaniami. To mogą być pytania retoryczne, ale też takie, po których faktycznie będziemy czekać na odpowiedź. I ważna rzecz: po pytaniu retorycznym musi być pauza. To ona zwiększa uwagę odbiorców. Jeśli zadajesz wiec pytanie retoryczne, nie spiesz się z odpowiedzią. Zadaj pytanie, odczekaj dwie sekundy, a dopiero potem na nie sam odpowiadaj.

15. Zawsze zakładaj, że publiczność jest Ci przychylna

Łatwo czasem wpaść w panikę, kiedy mówimy i mówimy, aż w końcu orientujemy się, że z drugiej strony jest grobowa cisza – i zaczynamy snuć w głowie czarne scenariusze. To ślepa uliczka. W sytuacji prezentacji stacjonarnej liczyć możemy na uśmiech odbiorców czy kiwnięcie głową dla akceptacji tego, co mówimy. Gdy kamery odbiorców są wyłączone – tego komfortu nie mamy. Ale uwierz, jeśli dobrze się przygotowałeś/aś, masz coś wartościowego do przekazania – to publiczność na pewno to docenia.

16. Zrób próby

Jak przed każdą prezentacją – trzeba zrobić próbę. W sytuacji online – zrób próbne połączenie z kimś, kto potwierdzi, że technicznie wszystko działa bez zarzutu – że Cię dobrze widać, słychać, a przy okazji przećwiczysz (kolejny raz) swoją prezentację.

 

Masz jakieś swoje przemyśłenia na temat prezentacji online?

Daj mi znać kontaktując się ze mną na portalu LinkedIn.

A jeśli chciałabyś/chciałbyś udoskonalić swoje umiejętności prezentacyjne - obojętne czy w offline czy online - zajrzyj do mojego bezpłatnego ebooka "21 Złotych Zasad Prezentacji Biznesowych". Pobierzesz go TUTAJ.

Najnowsze wpisy

Projekt i realizacja: GeminiSoftnet | Tworzenie stron: Zobacz >> | Pozycjonowanie stron: Zobacz >>
Copyright © 2021 studio-prezentacji.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.