Jak stworzyć storytelling danych przy pomocy 3 prostych kroków?

Jak stworzyć storytelling danych przy pomocy 3 prostych kroków?

Czy storytelling danych to skomplikowana rzecz? Absolutnie nie. Problem w tym, że mamy tendencję do opowiadania i pokazywania liczb w zbyt skomplikowany sposób. Jest jednak sprawdzona formuła, która sprawdza się najczęściej. Dobra wiadomość jest taka, że jest tam zaledwie kilka składników.

 

Od razu przejdźmy do rzeczy: inspiracją do dzisiejszego wpisu jest podejście Scotta Berinato, autora książki "Good charts". Berinato stwierdza, że praktycznie każda opowieść z danymi liczbowymi w tle wymaga skupienia się w procesie tworzenia na trzech rzeczach:

1. ekspozycja akcji (setup)

2. konflikt

3. rozwiązanie akcji (resolution)

Scott Berinato, autor książki "Good charts", wyjaśnia to prostymi słowami w tym krótkim filmie:

To podejście jest podobne do naszego. Przy czym my nieco inaczej liczymy składniki storytellingu. Wyróżniamy bowiem 4 elementy:

1. bohater - tu przedstawiamy akcję 

2. wróg - tu przedstawiamy problem

3. rozwiązanie - tu dajemy odpowiedź na wymieoniony wcześniej problem. 

4. cel - wnioski i konkluzja

 

Różnia w naszym podejściu i podejsciu Scotta Berinato wynika z tego, że naszym zdaniem nasza formuła pozwala skupić się mocniej na znalezieniu elementów niezbędnych do opowiedzenia historii. Formuła Berinato jest zapisem struktury opowieści. Tymczasem punkty 2 i 3 naszego podejścia - wróg i rozwiązanie - tworzą jeden element z formuły Berinato: konflikt.

To właśnie konflikt - jak perypetie w filmie - stanowią oś centralną opowieści. Jeśli nie ma konfliktu - a mówiąc naszym językiem bardziej konkretnie: jeśli nie ma wroga (czyli problemu) - nie zbudujemy angażującej opowieści.

Zanim więc zaczniesz tworzyć jakikolwiek storytelling danych, zacznij od wysuzkania problemu, jaki występuje. To element, którego najłatwiej się uchwycić. Jak ten problem znaleźć? Otwóz arkusz Excel i zacznij wyszukiwać wszelkie zmiany, anomalie i nietypowe odstępstwa od schematu. To właśnie one mają potencjał, by zbudować wokół nich ciekawą opowieść, dzięki której przekonasz odbiorców do swoich rozwiązań.

 

A jeśli chcesz wznieść poziom wyżej swoje umiejętności storytellingu danych i wizualizacji danych, sprawdź nasze szkolenie storytelling danych TUTAJ>.

 

Piotr Garlej  

Najnowsze wpisy

Projekt i realizacja: GeminiSoftnet | Tworzenie stron: Zobacz >> | Pozycjonowanie stron: Zobacz >>
Copyright © 2025 studio-prezentacji.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.