Pandemia koronawirusa zmieniła sposób, w jaki robimy prezentacje.
W świecie offline spotykaliśmy się twarzą w twarz, prezenter z odbiorcami, w jednym pomieszczeniu - i w takich warunkach odbywała się prezentacja.
W świecie online spotkamy się za pośrednictwem Zooma, Teamsów, podczas webinarów, wideokonferencji - i pośrednikiem w relacji pomiędzy prezenterem a odbiorcą jest ekran komputera lub smartfona.
W czym tkwi główna różnica?
W tym, że w prezentacjach offline uwaga odbiorców skupia się na prezenterze, a w prezentacjach online - na wyświetlanych slajdach.
O ile więc niedoróbki slajdów w świecie offline były przykrywane charyzmą i umiejętnościami komunikacyjnymi prezentera, tak teraz, w świecie online, wszelkie niedociągniecia, usterki i szpetota slajdów wychodzą na plan pierwszy i kują w oczy odbiorców.
Rola slajdów w prezentacjach znacznie wzrosła. Ich jakość i estetyka mają obecnie znacznie większy wpływ na skuteczność prezentacji niż wcześniej.
Jak zatem tworzyć prezentacje online, by były skuteczne?
Oto kilka moich sugestii:
1) Stwórz prezentację krótką i prostą
Odbiorcy męczą się znacznie szybciej podczas prezentacji online'owych niż offline'owych. Słaba jakość głośników w sprzęcie i patrzenie cały czas w ekran kompuetra męczą nie tylko oczy i uszy, ale przede wszystkim nasz mózg. Ból głowy po dwugodzinnej wideokonferencji to niemal pewnik. Staraj się więc robić znacznie krótsze prezentacje niz wcześniej, najlepiej do godziny. Idealnie - by zmieścić się z prezentacją w 30 minut, a pozostałe 30 minut poświęcić na sesję pytań i odpowiedzi. W przypadku dłuższych spotkań - np. całodniowych szkoleń czy warsztatów - mniej więcej co godzinę rób przerwę, by odpoczął wzrok i głowa.
2) Uporządkuj slajdy
Bałagan na slajdach to zmora dzisiejszych prezentacji. Jeśli poszczególne elementy na slajdach ustawione są niesymetrycznie i nierówno względem siebie - odbiorcy odbierają takie slajdy jako chaotyczne. To najprostsza droga do tego by na poziomie podświadomym uznać tak zaprezentowany komunikat jako nieprzemyślany i mało wiarygodny.
Jeśli chcesz, by przekaz Twojej prezentacji był jasny, klarowny, a do tego wiarygodny - poświęć chwilę na to, by uporządkować wszystko na slajdzie. Wyrównaj elementy względem siebie, ustaw je symetrycznie i nadaj slajdowi schludny i uporządkowany wygląd. Pomogą Ci w tym dwie niezawodne funkcje dostępne w każdym popularnym programie do tworzenia prezentacji: opcja Wyrównaj (w PowerPoincie znajdziesz ją w zakładce Formatowanie) oraz włączone Prowadnice (przerywane linie wyznaczające proste, wzdłuż których można ustawiać różne elementy na slajdach).
3) Wizualizuj
Niedopuszczalne jest tworzenie slajdów z samym tekstem. Prezentacje z natury rzeczy to wizualna rzecz. Nie pozostawiaj więc gołych tekstów na slajdach. Dodaj zdjęcia, ikony, wykresy, diagramy, schematy graficzne. Patrzenie na same litery męczy odbiorców. Dzięki obrazom mogą szybciej przetworzyć komunikat.
Szukasz ciekawych zdjęć? Znajdziesz je na takich darmowych bibliotekach zdjęć jak unsplash.com czy pexels.com.
4) Stosuj zasadę "jeden slajd - jedna myśl"
Nie przeładowuj swoich slajdów nadmiarem treści. Umieszczaj na jednym slajdzie tylko jedną myśl/jedno zagadnienie. Jeśli obawiasz się, że w ten sposób powstanie długa prezentacja, to zapewniam Cię, że są to tylko Twoje obawy. Twoich odbiorców kompletnie nie obchodzi to, ile pokażesz im slajdów. Ważniejsze jest dla nich to, jak długo będziesz je pokazywać.
Pilnuj więc tego, by Twoja prezentacja była krótka pod względem czasu, a nie liczby slajdów.
5) Poświęć czas na dopieszczenie slajdów
Widzę mnóstwo prezentacji robionych "na kolanie". Z literówkami, błędami, niesymetrycznie rozstawionymi elementami. Niechlujność slajdów, wynikająca z braku czasu poswięconego na ich dopracowanie, przez odbiorców może być odbierana jako brak szacunku do publiczności i jako brak profesjonalnego podejścia. Wszystko, co dobre, wymaga czasu. Dobre slajdy wymagają nie tyko czasu na opracowanie treści, znalezienie wizualizacji, ale też na sformatowanie, uporządkowanie i dopieszczenie detali.
A jeśli interesuje Cię to, by zostać mistrzem lub mistrzynią prezentacji, sprawdź nasze szkolenie Profesjonalne Prezentacje PowerPoint lub szkolenie Storytelling vs. Prosta Komunikacja
Piotr Garlej