Dostajesz zadanie od szefa – zrobić prezentację. Pytanie brzmi: jak ją zrobić, jeśli wiesz, że odbiorcy są trudni?
Często sięgają po telefon i nie potrafią się skupić na tym, co prezentujesz.
Odpowiedzią jest: różnorodność.
Stosuj różnorodne formy prezentacyjne. Dlaczego? Bo jako ludzie jesteśmy uzależnieni od ciągle nowych bodźców. Stąd popularność np. Tiktoka – ciągle nowe rzeczy, krótkie formy i częsta zmiana.
W prezentacjach podobnie. Nie możesz prowadzić długiego, monotonnego monologu.
Podziel swoją prezentację na sekcje
Pierwsza podpowiedź to podzielenie prezentacji na sekcje. Każdą z nich przedzielaj jakiś luźnym przerywnikiem. To może być żart rysunkowy, mem, bądź śmieszny filmik, którymi rozdzielisz poszczególne wątki prezentacji. Dzięki temu nie tylko złagodzisz monotonię, ale również ułatwisz zapamiętanie informacji.
Stosuj różnorodne formy
Drugą ważną podpowiedzią jest używanie różnorodnych form, by przeprowadzić odbiorców przez całą narrację. Przykłady to opowieści, case study, anegdoty, zaskakujące tezy, pytania retoryczne, multimedia, ciekawie pokazane liczby, niebanalne wizualizacje, zagadki, quizy, demonstracje tego, o czym mówisz, włączanie odbiorców do dyskusji, stawianie kontrowersyjnych tez, które potem wspólnie z publicznością obalisz.
Opowieści
Opowieści to świetny sposób na wprowadzenie do prezentacji. Opowieść powinna być krótka i konkretna, a przede wszystkim powinna być związana z tematem prezentacji. Jeśli chcesz się w tym temacie rozwinąć, poczytaj o storytellingu.
Case study
Case study to opis sytuacji, w której zastosowanie pewnych rozwiązań dało pozytywny skutek. To doskonały sposób na pokazanie, jak Twoja firma może pomóc w rozwiązaniu problemów odbiorców.
Anegdoty
Anegdoty to zabawne opowieści z życia wzięte, które również mogą wprowadzić humor do prezentacji. Ważne jest, aby anegdoty były związane z tematem prezentacji i nie przesłaniały jej istoty.
Zaskakujące tezy
Zaskakujące tezy to forma, w której stawiasz kontrowersyjne tezy lub przedstawiasz fakty, które niekoniecznie są powszechnie znane. Dzięki temu budzisz ciekawość i skłaniasz odbiorców do aktywnego słuchania i zadawania pytań.
Pytania retoryczne
Pytania retoryczne to takie, na które nie oczekujesz konkretnej odpowiedzi, a służą raczej podkreśleniu jakiegoś punktu lub pobudzeniu refleksji wśród odbiorców. Dobrze postawione pytanie retoryczne może skłonić do głębszej refleksji i skutecznie zainteresować publiczność.
Multimedia
Multimedia to bardzo ważny element każdej prezentacji. Dobrze dobrane zdjęcia, filmy, wykresy i animacje mogą znacząco wzbogacić treść prezentacji i ułatwić przyswajanie informacji. Ważne, aby były one czytelne i estetycznie wykonane.
Cytaty
O ile cytat nie będzie banalny, wyświechtany i zbyt często powtarzany na różnych prezentacjach - to może zadziałać fantastycznie. Cytaty autorytetów, niekoniecznie z dziedziny, w której funkcjonujemy, nadają wyższą rangę naszym tezom.
Ciekawie pokazane liczby
Liczby i statystyki to ważny element wielu prezentacji, ale często mogą być trudne do przyswojenia. Pamiętaj, by pokazywać duże, abstrakcyjne liczby w szerszym kontekście - w porównaniu do rzeczy, z którymi odbiorcy na co dzień mają do czynienia.
Niebanalne wizualizacje
Wizualizacje to także ważny element prezentacji, ale często są one sztampowe i mało przyciągające uwagę. Dobrze dobrana wizualizacja może pomóc w lepszym przyswojeniu informacji i wzbogacić prezentację. Pamiętaj więc o zdjęciach i ikonach, w końcu prezentacja to wizualna rzecz. A jak jesteśmy przy zdjęciach, to kluczowa zasada brzmi: im większe zdjęcia - tym silniej oddziałują na odbiorców.
Zagadki
Zagadki to dobry sposób na wprowadzenie interakcji z publicznością. Taka forma od razu zaciekawia, bo każdy chce sprawdzić, czy jego odpowiedź jest prawidłowa. Pamiętaj, że na zagadki nie musisz odpowiadać od razu. Możesz zwlekać z odpowiedzią i tym samym wydłużać okres skupionej uwagi odbiorców.
Quizy
Quizy to kolejny sposób na wprowadzenie interakcji z publicznością. Mogą one być użyteczne, aby sprawdzić, jak dobrze odbiorcy przyswoili informacje, oraz wzbudzić ich zainteresowanie dalszą częścią prezentacji.
Demonstracje
Demonstracje to doskonały sposób na pokazanie, jak działa jakiś produkt lub rozwiązanie. Idealnie, jeśli Twoi odbiorcy będą mogli zobaczyć, dotknąć i sprawdzić omawianą rzecz. Zobaczyć na slajdach to jedno. Ale użytkować, korzystać, sprawdzać własnymi rękami - to zupełnie inny poziom zanurzenia się w temat.
Włączanie odbiorców do dyskusji
Włączanie odbiorców do dyskusji to dobry sposób na interakcję i angażowanie publiczności. Dzięki temu można uzyskać ich feedback i wzbogacić prezentację o nowe perspektywy. Pomóc może np. stawianie kontrowersyjnych tez. Im bardziej wyrazisty będzie początek debaty - tym bardziej spolaryzuje stanowiska odbiorców i tym silniejsze będzie ich zaangażowanie w toczącą się dyskusję.
Prezentacje, aby skutecznie angażować odbiorców, powinny być zróżnicowane pod względem formy. Haczyk polega na tym, że w tej różnorodności musi się jeszcze zmieścić spójność. Tak, dobre prezentacje to różnorodne i spójne prezentacje. Brzmi jak zaprzeczenie? Niezupełnie. Chodzi o to, by w Twojej prezentacji znalazły się różnorodne formy angażowania odbiorców. Ale narracja i przekaz powinny być spójne. Podobnie jak paleta kolorystyczna i czcionki na Twoich slajdach.
Autor: Piotr Garlej