Prezentacja to pojęcie szerokie. Dla jednych jest to po prostu dokument w formie slajdów PowerPoint bądź slajdów zrobionych w podobnym programie, np. Google Slides. Dla innych prezentacja to sposób wypowiedzi, czyli wystąpienie publiczne. Dla jeszcze innych prezentacja to opowiadanie o jakimś produkcie lub usłudze, bez żadnych pomocy wizualnych. Każda z tych kilku kategorii oznacza coś innego. Szukając szkolenia z prezentacji musimy więc najpierw sobie odpowiedzieć na pytanie – o jakie prezentacje nam chodzi.
Załóżmy, że jesteś członkiem zespołu HR, działu szkoleń, rozwoju pracowników bądź learning & development. Dostajesz od przełożonego zadanie znaleźć jakieś dobre szkolenie z prezentacji. I tylko tyle. Jakie szkolenie znaleźć?
No cóż, jeśli bazować będziesz tylko na takiej wytycznej, wtedy będzie to loteria. Bo jest co najmniej kilka rodzajów szkoleń z prezentacji. Jeśli wybierzesz na chybił trafił – wtedy może być potężna wtopa. Jak zatem jej uniknąć?
Kluczowe pytanie o szkolenie
Przede wszystkim trzeba dopytać o szczegóły – osobę zlecającą szkolenie lub samych uczestników. Najłatwiej zadać jedno ogólne pytanie, które da nam odpowiedzi prowadzące od razu na właściwy trop. Brzmi ono:
Czego chcecie się na takim szkoleniu z prezentacji nauczyć?
I wtedy mogą paść odpowiedzi następujące:
1) „Chcemy nauczyć się robić szybciej slajdy i by były nowocześniejsze, bo te nasze prezentacje wyglądają przestarzale, są brzydkie i niezrozumiałe”
Wówczas warto dopytać: na jakim narzędziu pracują uczestnicy szkolenia? Czy na PowerPoint czy na Google Slides, a może na jeszcze innej aplikacji? Wtedy wiadomo, że szukać musisz szkolenia, które koncentruje się na poprawie sposobu tworzenia slajdów PowerPoint bądź Google Slides. Niby oczywiste. Ale bez dopytania o to – wcale takie nie będzie.
W naszej ofercie znajdziesz zarówno szkolenie z tworzenia slajdów PowerPoint (kliknij TUTAJ>), jak i slajdów Google Slides (kliknij TUTAJ>), w dwóch wariantach: dla początkujących i dla profesjonalistów.
2) „Chcemy nauczyć się prezentować tak, by nie odczuwać dużego stresu. Żebyśmy mogli mówić swobodnie, ciekawie i płynnie.”
To ewidentny sygnał, że uczestnicy oczekują szkolenia nie tyle z tworzenia slajdów, ale z wystąpień publicznych. Często takie szkolenia określane są jako „szkolenie z autoprezentacji”, „szkolenie ze sztuki prezentacji i wystąpień” czy „szkolenie z przemawiania przed publicznością”.
Przykładem takiego szkolenia jest oferowane przez nas szkolenie z wystąpień publicznych, o którym dowiesz się więcej TUTAJ>
3) „Chcemy nauczyć się prezentować tak, by ciekawiej angażować odbiorców, bo teraz nasze prezentacje są nudne, bez polotu.”
To oznacza to, że uczestnikom przydałoby się szkolenie ze storytellingu bądź szkolenie z prezentacji, które zawiera moduł o storytellingu. Nawet jeśli nigdy wcześniej nie słyszeli o terminie „storytelling” (albo zwłaszcza wtedy).
Jakie szkolenie wybrać? W naszej ofercie znajdziesz szkolenie storytelling w biznesie lub szkolenie storytelling vs. prosta komunikacja.
Zdarzyć się oczywiście mogą jeszcze odpowiedzi mieszane – sugerujące, że potrzebą szkoleniową jest nauczenie uczestników np. zarówno tworzenia dobrych slajdów, jak i występowania przed publicznością. W takiej sytuacji zalecane jest szkolenie dwumodułowe. Pierwszy dzień: szkolenie z tworzenia slajdów. Drugi dzień: szkolenie z wystąpień.
Przyznajmy to: nie jest łatwo znaleźć dobre szkolenie. Mnóstwo pozytywnych opinii nie zawsze gwarantuje, że dane szkolenie sprawdzi się akurat dla naszej grupy. Warto zatem uniknąć pułapek następujących.
Pułapka 1: Szkolenie PowerPoint typowo techniczne
Wiele ofert szkoleniowych koncentruje się na typowo technicznym aspekcie korzystania z PowerPointa. Są to wartościowe szkolenia pod względem nauczenia się obsługi programu i nabrania biegłości w korzystaniu z niego. Ale dla menadżerów i specjalistów pracujących w biznesie to nie będzie nawet wskazane. Szkolenia takie mogą być przeładowane informacjami związanymi z funkcjonalnością programu, tymczasem wiele funkcji PowerPointa jest zupełnie dla takich osób nie przydatnych. Wszystko dlatego, że jeśli chcemy stworzyć prostą, zrozumiałą i nowoczesną prezentację, to nie musimy znać PowerPointa na wylot. Przyznam, że ja osobiście korzystam mniej więcej z 20% funkcji PowerPointa. Oznacza to, że zdecydowana większość funkcjonalności tego programu jest zupełnie niepotrzebna do tworzenia prostych i nowoczesnych prezentacji – a przecież na takich nam zależy. Wiele z funkcji ppt niestety jest przestarzałych. Wpychają nas w pułapkę tworzenia siermiężnych i topornych slajdów, przypominających estetykę sprzed 15 lat. Skupianie się w szkoleniu na aspektach czysto technicznych jest zatem zupełnie niepraktyczne.
Pułapka 2: Szkolenie PowerPoint typowo graficzne
Innym problemem związanym ze szkoleniami PowerPoint lub Google Slides jest to, że niektórzy trenerzy mają ambicję, by wyszkolić uczestników do poziomu zawodowych grafików. Pokazują zatem zaawansowane graficznie motywy, które mogą być piękne, ale niestety – zbyt trudne do odtworzenia przez uczestników szkolenia i po prostu zbyt czasochłonne. Ciężko będzie zatem uczestnikom pracującym często pod presją czasu na wdrożenie tego rodzaju wskazówek.
Nasze rozwiązanie, które wdrażamy w szkoleniu PowerPoint lub szkoleniu Google Slides, jest inne: to podejście typowo biznesowe, które łączy w sobie podejście graficzne z podejściem technicznym. To znaczy szkolimy z obsługi programu PowerPoint (bądź Google Slides), ale koncentrujemy się tylko na niezbędnych aspektach technicznych. Oprócz tego pokazujemy proste triki graficzne. Proste, czyli takie, które jest w stanie odtworzyć każdy, bez żadnego przygotowania graficznego. Tym samym każdy uczestnik nabywa biegłość w posługiwaniu się programem i zapoznaje się z dziesiątkami różnych pomysłów i inspiracji na projektowanie slajdów. Całość opakowana jest w formie kluczowych reguł, które pozwolą wydobyć z treści jasny, zrozumiały i wyrazisty przekaz. Dzięki temu po szkoleniu uczestnicy będą mogli tworzyć nowoczesne prezentacje szybko i skutecznie.
Pułapka 3: szkolenie z wystąpień bez kamery
Szkolenie z wystąpień musi być z kamerą. Koniec i kropka. Dzięki kamerze stwarzamy nieco trudniejsze warunki dla uczestników, tworzymy dodatkową presję, ale to dobrze – bo trudne prezentacje, z którymi będą się uczestnicy mierzyć w przyszłości, z pewnością taką presję będą stwarzać. Nagranie z wystąpienia to też podpowiedź dla samego uczestnika, w jaki sposób prezentuje. Dobry prezenter to przede wszystkim świadomy prezenter. Świadomy zarówno swoich mocnych, jak i słabszych stron. Taką świadomość można uzyskać tylko oglądając się na nagraniu.
Pułapka 4: szkolenie storytelling dla scenarzystów i pisarzy
O storytellingu mówi się ostatnio bardzo dużo. I dobrze. To świetny sposób na to, by przekonywać i inspirować. Tym niemniej o storytellingu mówi się często w zbyt skomplikowany sposób. Przynajmniej na szkoleniach dla menadżerów, którzy chcą go używać do swoich prezentacji biznesowych. Owszem, struktury storytellingowe mogą osiągnąć skomplikowaną formę w kontekście tworzenia scenariusza filmowego albo powieści. Ale w biznesie storytelling to prosta sprawa. I nie warto jej komplikować nadmierną liczbą wyszukanych terminów i schematów. Zanim znajdziesz więc szkolenie ze storytellingu, upewnij się, że będzie można techniki ze szkolenia zastosować w codziennej biznesowej praktyce. Jak to sprawdzić? Wystarczy rzut oka na program szkolenia – jeśli znajdują się w niej liczne (zbyt liczne) odniesienia do struktur pisarskich lub scenariuszowych, to może oznaczać, że zapowiada się mocno teoretyczne szkolenie i trudno będzie je przełożyć na praktyczne zastosowanie.
Pułapka 5: szkolenie jednorazowe
W naszej wieloletniej praktyce zauważyliśmy, że najskuteczniejsze szkolenia to te, które podzielone są na etapy. Dobre szkolenie, moim zdaniem, to zatem proces. Jednorazowe spotkania nie dają trwałych efektów. Uczestnicy i trener spotykają się na wielogodzinnym szkoleniu, podczas którego serwowana jest im maksymalna dawka wiedzy, jaką można w danym czasie zmieścić. Część rzeczy uczestnicy oczywiście zapamiętają. Ale większość na pewno zapomną. Znacznie lepiej działa formuła, w której uczestnicy zapoznają się z wiedzą i wdrażają umiejętności małymi porcjami, krok po kroku. A jeśli poszczególne moduły są różnorodne – tym skuteczniejsza będzie nauka.
Szkolenie kilkuetapowe jako proces
To dlatego na przykład rekomendujemy nasze szkolenie PowerPoint w formule 3-etapowej:
1) najpierw kurs online, z którym uczestnicy zapoznają się indywidualnie (a wewnątrz kursu znajduje się wiele różnorodnych modułów wraz z ćwiczeniami),
2) potem warsztat na żywo – intensywne szkolenie 4-godzinne, w tracie którego uczestnicy opracowują swoje własne prezentacje pod okiem trenera
3) program mentoringowy – wielomiesięczny okres wsparcia, polegający na tym, że każdy uczestnik może przesłać mejlem swoją prezentację, a trener podpowie, co można w niej poprawić.
Więcej o tym szkoleniu znajdziesz TUTAJ>
Podobnie, wielostopniową strukturę ma proponowane przez nas szkolenie Prezentacje Biznesowe 360, najbardziej zaawansowane szkolenie z prezentacji. O tym szkoleniu przeczytasz więcej TUTAJ>
Na którekolwiek szkolenie się zdecydujesz, pamiętaj, że kluczowy jest nie tylko program, ale i trener. Jego doświadczenie, podejście i entuzjazm mogą być decydujące, by uczestnicy nabyli nowe umiejętności. A jak to sprawdzić? Najlepiej poprzez fragment nagrania video, na którym trener pokazuje swój sposób nauczania, lub też podczas spotkania, na którym trener zaprezentuje na żywo próbkę swojego szkolenia. Zawsze warto o to zapytać.
Informacje o naszych wszystkich szkoleniach znajdziesz TUTAJ>
Piotr Garlej