Prostota to najwyższa forma wyrafinowania - miał ponoć kiedyś powiedzieć lub napisać Leonardo da Vinci. Choć nie ma dowodów, że to właśnie on wygłosił tę sentencję, jest w niej mądrość godna samego mistrza renesansu. To właśnie do tej myśli odwolywał się Steve Jobs, kiedy projektował swoje produkty i prezentacje. I to właśnie do tej myśli odwołuje się dziś wielu mistrzów komunikacji. A odwołują się do niej, bo wiedzą, że tylko prosty przekaz będzie przekazem klarownym. Jak tę prostotę i klarowność osiągnąć? Mam dla Ciebie kilka podpowiedzi.
Mój ulubiony cytat a propos prostoty nie jest jednak słynnym cytatem da Vinciego. Myślę, że najtrafniej prostotę ujął niemiecki malarz ekspresjonista, Hans Hoffman (mentor i znajomy bardziej znanego Jacksona Pollocka): "tylko upraszczając to, co mało istotne, dajemy wybrzmieć temu, co niezbędne." Jak zatem upraszczać prezentacje?
1. Skup się na głównym przekazie
Określ, jaka jest najważniejsza myśl, którą chcesz, aby zapamiętała publiczność. Trzymaj się tej idei przez całą prezentację. Jasna wizja tego, co chcesz powiedzieć, będzie dla Ciebie nawigacją co warto, a czego nie warto umieszczać w prezentacji.
2. Postaw na minimalistyczny design
Unikaj przeładowania slajdów. Jeśli tworzysz prezentację na konferencję lub ważne spotkanie zewnętrzne, na jednym slajdzie przedstawiaj tylko jedną ideę. Nie wstawiaj długich tekstów na slajdy - jeśli będziesz je prezentować, wystarczy, że będzie na nich kilka kluczowych haseł. Resztę dopowiesz własnymi słowami.
3. Dobieraj spójne wizualizacje
Wykorzystuj wysokiej jakości obrazy, ikony i wykresy wspierające Twój przekaz. Unikaj zbędnych dekoracji, które mogą rozpraszać uwagę odbiorców. Pamiętaj, im mniej kolorów, tym lepiej. Optymalna liczba charakterystycznych kolorów na slajdzie - to dwa. Pierwszy to kolor główny, drugi to akcent kolorystyczny. Naprawdę, tyle wystarczy. Reszta kolorów na slajdach to kolory neutralne (biel, czerń, szarości).
4. Zadbaj o logiczną strukturę
Twoja prezentacja powinna mieć jasny układ: wprowadzenie, rozwinięcie głównych punktów oraz konkretne podsumowanie. Wykorzystać możesz takie struktury jak: od problemu do rozwiązania; od ogółu do szczegółu; od znaczenia do detali; stukturę chronologiczną bądź strukturę "what? so what? now what?".
5. Stosuj zwięzły język
Używaj prostych słów i unikaj niezrozumiałego żargonu. Mów jasno i na temat, dzięki czemu Twoje myśli będą łatwe do zrozumienia. Unikaj wszelkich manieryzmów językowych (np. przydźwięki yyyyyyy czy często powtarzane wstawki "jakby", "prawda?", "i wiecie...").
6. Podkreślaj kluczowe punkty
Na slajdach najłatwiej wyróżnić słowa kluczowe za pomocą pogrubienia, kontrastujących kolorów i powiększenia. Unikaj przesady w formatowaniu - np. funkcja podkreślenia (underline) sugerować może, że w danym słowie kryje się link. Zapomnij też o wszelkich wymyślnych efektach, które znajdziesz w PowerPoincie w zakładce Formatowanie>Efekty kształtów lub Efekty tekstów. One - naprawdę! - nie dają dobrych efektów.
7. Przećwicz swoją prezentację
By Twoja wypowiedź była płynna, wartka i rzeczowa, koniecznie przećwicz wystąpienie. W ten sposób możesz upewnić się, że brzmisz naturalnie. Jeśli jakieś fragmenty wydają się zbyt skomplikowane, popracuj nad nimi - uprość je lub poszukaj innych sposobów na wypowiedź.
A jeśli chcesz wejść na mistrzowski poziom prezentacji, zapytaj nas o szkolenie z profesjonalnych prezentacji lub prostej komunikacji.
Piotr Garlej