Dwa lata po premierze filmu “Jobs” z Ashtonem Kutcherem w roli głównej, na ekrany światowych kin (w Stanach Zjednoczonych już w ten weekend, w Polsce – za miesiąc, 13 listopada 2015 roku) wchodzi nowa produkcja poświęcona genialnemu wizjonerowi Apple. Tytuł: Steve Jobs.
Jak powszechnie wiadomo, Jobs był specjalistą nie tylko od nowej technologii, ale też arcymistrzem sztuki prezentacji. Czy w nowym filmie scenarzyści odsłonią rąbka tajemnicy i ujawnią jeszcze więcej szczegółów, które pozwalałyby nam poznać sposoby, jak Jobs przygotowywał się do swoich prezentacji?
Fabuła koncentruje się na trzech premierach produktów Apple i kończy się w 1998 roku, czyli na długo przed najlepszymi wystąpieniami Jobsa (2007 – prezentacja iPhone’a, 2008 – prezentacja MacBook Air). Niemniej liczyć można na to, że twórcy filmu ujawnią kilka z nieznanych dotąd tricków Jobsa.
Za produkcję odpowiada Danny Boyle, ten sam, który wyreżyserował “Trainspotting” oraz “Sumdog. Milioner z ulicy”. Spodziewać się więc można dobrze opowiedzianej historii.
Tymczasem zanim obejrzymy “Steve’a Jobsa”, warto przypomnieć sobie kilka z najważniejszych zasad, według których Jobs opracowywał swoje prezentacje. Zasady te spisał amerykański dziennikarz i analityk wystąpień Steva Jobsa – Carmine Gallo.
1. Stwórz “wow” momenty.
Czyli tak ułóż scenariusz swojej prezentacji, by publiczności dosłownie opadła szczęka.
2. Stosuj regułę trzech.
Wymienianie wszystkich zalet swojego produktu nie ma sensu, bo publiczność i tak wszystkiego nie zapamięta. Wystarczą trzy najważniejsze rzeczy.
3. Udramatyzuj swoją opowieść.
Miej w niej nie tylko bohatera, ale i wroga. Lorda Vadera, Gargamela, albo IBM’a.
4. Podziel się sceną.
Nie bądź cały czas w centrum uwagi. Daj miejsce swoim współpracownikom, by też zabłysnęli.
5. Myśl obrazem.
Opowiadanie poprzez obrazy zwiększa zapamiętanie historii.
6. Stwórz krótkie slogany.
Na tyle krótkie, by zmieściły się do wpisu na Twitterze i na nagłówki gazet.
7. Sprzedawaj nie produkty, ale marzenia.
Twojej publiczności nie interesuje Twój produkt. Interesuje ją, jak ten produkt pomoże zaspokoić jej potrzeby albo spełnić marzenia.