To pytanie dostałem dwa dni temu na zakończenie szkolenia z komunikacji biznesowej. Odpowiedziałem w ten sposób: to zależy, na jakim etapie kariery jesteśmy.
Jeśli jesteśmy na wczesnym etapie kariery, skupić się powinniśmy na umiejętnościach prostej komunikacji.
Jeśli osiągniemy w tej dziedzinie solidne podstawy, skoncentrować się powinniśmy na rozwoju umiejętności opowiadania historii.
Potem zaś – na zgłębieniu tajników retoryki.
Właśnie taka kolejność:
1. Prosta komunikacji
2. Storytelling
3. Retoryka
Dlaczego akurat taka? Ponieważ odpowiada to najczęstszym sytuacjom komunikacyjnym, w jakich się znajdujemy na różnych etapach kariery. Przedstawia to poniższy schemat:
Komunikacja początkujących menadżerów
Jako początkujący menadżerowie, zwykle raportujemy. Tworzymy sprawozdania, dostarczamy update’y, przekazujemy informacje. Rzadziej przekonujemy. Zatem, by nasz przekaz był klarowny, skupić się powinniśmy na pozyskaniu umiejętności jasnego, esencjonalnego i zwięzłego wyrażania myśli. To domena prostej komunikacji.
Na dalszym etapie kariery, zostaniemy liderami zespołu. Będziemy musieli przekonywać, inspirować, zmieniać czyjeś postawy. Tu prosta komunikacja już nie wystarczy. By zmieniać czyjeś nastawienie, potrzebujemy narzędzia, które przekonuje najskuteczniej: storytellingu.
Komunikacja doświadczonych menadżerów
Wreszcie zwieńczeniem umiejętności komunikacyjnych jest zagłębienie się w retorykę. Ta starożytna sztuka perswazji to ogromna dziedzina. Wyrafinowana, skomplikowana, ale fascynująca. Dla tych, którzy chcą osiągnąć prawdziwe mistrzostwo w komunikacji, to etap niezbędny. Ale też najbardziej wymagający. Dlatego zanim zanurzymy się w meandry retoryki, najpierw potrzebujemy zbudowania podstaw: prostej komunikacji i storytellingu.
To moje autorskie podejście do komunikacji. Te trzy moduły to całe spektrum umiejętności komunikacyjnych, jakie potrzebujemy w środowisku biznesowym.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy rozwijali się w każdym z tych trzech modułów komunikacyjnych jednocześnie. Ale jeśli chcesz zrobić duży progres w komunikacji, zacznij od początku: od prostej komunikacji. Potem dopiero przechodź do etapów kolejnych.
O prostej komunikacji i storytellingu uczę podczas szkoleń „Storytelling vs. prosta komunikacja” (więcej informacji TUTAJ>). O retoryce opowiadam podczas zaawansowanych szkoleń z komunikacji (więcej informacji TUTAJ>).
Piotr Garlej