Kiedy myślę o pasji w świecie prezentacji, przychodzą mi na myśl słowa Carmine'a Gallo (autor kilku świetnych książęk o komunikacji, m.in. "Mów jak TED"): "Pasja jest wszystkim. Nie możesz zainspirować innych, jeśli sam nie jesteś zainspirowany."
To właśnie kwintesencja pasji. Pasja to energia, która wzmacnia każde nasze słowo i czyni nasze prezentacje przekonywującymi.
Pamiętam, jak ponad dziesięć lat temu musiałem prezentować pomysły, do których nie miałem przekonania. Pracowałem jako copywriter w agencji reklamowej i moim zadaniem było przekonywać klientów, by dali zielone światło na realizacje kampanii reklamowej według stworzonych przez moją agencję pomysłów. Pomysły bywały różne. Raz dobre, raz przeciętne. I najtrudniej było prezentować oczywiście te przeciętne. Nie tylko dlatego, że wszyscy dookoła wiedzieliśmy, że nie są najlepsze. Także dlatego, że prezentacja przeciętnych pomysłów pozbawiona była pasji. Bez pasji nie było energii. Bez energii nie było entuzjazmu. Bez entuzjazmu nie widać w nas było wiary, że taka kampania rzeczywiście pomoże klientowi. A bez tej wiary nie było wystarczającej siły perswazji, by klient poszedł za naszą rekomendacją.
"Pasja jest wszystkim" - to na pewno generalizacja. Ale w świecie prezentacji pasja ma ogromne znaczenie. Zastanówmy się chwilę nad najwybitniejszymi mówcami wszechczasów. Pamiętamy z filmów, reportaży i telewizji Winstona Churchilla, Martina Luthera Kinga, Steve'a Jobsa, Baracka Obamę. Co mieli wspólnego?
Wszyscy oni mówili z pasją. To właśnie pasja - niepohamowane zamiłowanie do realizowanej misji - dawało ich mowom siłę.
Ośmielę się powiedzieć więcej. Pasja, wbrew temu, co głosi Carmine Gallo nie jest wszystkim. Pasja jest tożsama z tajemniczą kategorią zwaną "charyzmą". Jak być charyzmatycznym? Nie ma na to prostej recepty. Ale pewnym tropem może być doszukanie się w sobie pasji.
Jak znaleźć w sobie pasję do prezentowanego tematu? Oto kilka podpowiedzi:
1. Znajdź odpowiedź na pytanie "dlaczego to ważne?"
Każdy temat prezentacji, nawet ten z pozoru trywialny, może być z jakiegoś punktu widzenia niezwykle istotny. Może nie dla Ciebie, ale dla kogoś innego. Jeśli jest to ważne choćby dla jednej osoby, już jest jeden powód, żeby to zrobić dobrze i się przyłożyć.
2. Znajdź osobiste połączenie z tematem
Być może istnieje jakaś korelacja między tematem a jakimś epizodem z Twojego życia? Z czym kojarzy Ci się temat? Czy wydarzyło się coś w Twoim życiu dobrego, co w jakiś sposób jest z tym tematem związane? Pamiętam, jak kiedyś musiałem stworzyć prezentację dla firmy produkującej nawozy. Nie mogłem wykrzesać w sobie pasji do tego temu (któż by mógł?). Ale wtedy przypomniałem sobie, że w dzieciństwie spędzałem wakacje u wujka na wsi. Tam widziałem na żywo, jak wujek używał nawozów i czym dla niego były - sposobem na to, by jeszcze lepiej zaopiekować się swoimi polami. Taka króka refleksja z pozoru nie miała wielkiego znaczenia. Ale z jakiegoś powodu dała mi energię, by do projektu dołożyć coś od mojego, coś od serca. I to dało ogromną różnicę.
3. Połącz temat z większą misją
Przypomina mi się stara opowiastka o trzech budowniczych. Zapytano pierwszego: co robisz? Ten odpowiedział: "Jak to co? Muruję". Drugi na to samo pytanie odpowiedział: "Stawiam wysoką ścianę". A trzeci: "Wznoszę katedrę. Najpiękniejszy budynek w naszym mieście, który przetrwa mnie, moje dzieci i moje wnuki, i który będzie świadectwem, że dokonaliśmy czegoś wielkiego". Jeśli masz poczucie, że tylko kładziesz cegłę za cegłą, zastanów się dłużej: może chodzi w tym wszystkim o coś większego? Może ten jeden mały temat, który masz zaprezentować, to mały krok w stronę realizacji czegoś naprawdę dużego?
Pasja to element fundamentu, na jakim stoi mówca. Jeśli chcesz wzmocnić ten fundament, sprawdź nasze kompleksowe szkolenie z prezentacji TUTAJ>, podczas którego pracujemy nie tylko nad technikaliami tworzenia profesjonalnych prezentacji, ale pracujemy też nad stworzeniem silnej tożsamości mówcy.
Piotr Garlej