Od lat publicznie wyznaję, że moim ulubionym słowem w świecie komunikacji i prezentacji jest słowo "struktura". Struktura to antidotum na chaos komunikacyjny. To przede wszystkim dzięki strukturze możemy być skutecznymi mówcami. Ale co to znaczy struktura? Jaka konkretnie? Jak jej używać?
Słowo "struktura" pochodzi z łaciny. Oznacza "budowa", "układ", "sposób budowania". W komunikacji struktura pomaga nam zatem budować odpowiedni przekaz. Lubię porównywać strukturę do kręgosłupa. Nie widać go na pierwszy rzut oka, jest to część; tym niemniej niezwykle istotna, bo pozwala utrzymać wszystkie elementy "budowli" w zwartej całości.
Bez struktury skazani jesteśmy na choas. Ileż to razy słyszeliśmy rozmówców lub prezenterów, którzy opowiadają bez ładu i składu, galopując od myśli do myśli i bez określonego kierunku. To wynik tego, że mówca zawierza swoim zdolnościom improwizacyjnym. Niestety, improwizacja w komunikacji często prowadzi ku chaosowi. Lekarstwem na to jest struktura - czyli przygotowany zawczasu układ bądź wzorzec, do którego podstawiamy odpowiednie treści i dzięki temu całość jest krótka, zrozumiała i wyrazista.
Pod tym względem komunikacja przypomina matematykę - tak jak w matematyce podstawiamy do wzorów dane i wychodzą odpowiednie wyniki, tak i w komunikacji - podstawiając przekaz do odpowiednich wzorców, czyli struktur, mamy szansę uzyskać lepszy wynik.
Jakie struktury sprawdzają się najlepiej? Jest ich w komunikacji całe mnóstwo. Poniżej przedstawiam kilka wybranych.
Powyższy obrazek to fragment naszej prezentacji szkoleniowej. Jeśli chcesz poznać najskuteczniejsze struktury i poćwiczyć używanie ich w codziennych sytuacjach biznesowych, koniecznie sprawdź nasze szkolenie z prezentacji bądź szkolenie z komunikacji biznesowej.
Nie wszystkie jednak wyżej pokazane struktury należy praktykować. Jeśli zaczniemy stosować je wszystkie, gwarantuję, pogubimy się. Warto wybrać kilka "swoich". Takich, które nam pasują i które są adekwatne do treści, które najczęściej przekazujemy.
Najistotniejsze są dwie. Od ogółu do szczegółu oraz od problemu do rozwiązania. To dwie struktury, których opanowanie, daje nam pewność, że będziemy sobie radzić w komunikacji biznesowej co najmniej dobrze. O tym, jak dojsć do mistrzostwa takiej komunikacji, szczegółowo dzielę się w książce wydanej nakładem wydawnictwa Onepress, "Storytelling czy prosta komunikacja? Jak po mistrzowsku pisać, mówić i prezentować". Znajdziesz ją na przykład TUTAJ>
Piotr Garlej