Czy istnieje korelacja mięzy liczbą przeczytanych książek a jakością tworzonych prezentacji? Śmiem twierdzić, że tak. Im więcej książek z tematyki prezentacji (i pokrewnych) przeczytaliśmy, tym większy mamy ogląd na sprawy. Im większy mamy ogląd na sprawy - tym łatwiej nam stworzyć wybitną prezentację.
Klątwa wiedzy
Oczywiście, jest pewna pułapka - nazywa się ona klątwą wiedzy. Klątwa wiedzy to błąd poznawczy, który polega na przekonaniu, że inni ludzie posiadają taką samą wiedzę jak my. To z kolei może prowadzić do problemów komunikacyjnych. Osoby z dużą wiedzą w danej dziedzinie często nie zdają sobie sprawy, że ich odbiorcy mogą nie rozumieć używanego przez nich języka lub terminologii. Na przykład gdy agencja reklamowa przedstawia ofertę klientowi, używając specjalistycznych terminów takich jak "SEO" czy "lead generation", klient, który nie jest zaznajomiony z tymi pojęciami, może poczuć się zagubiony i zrezygnować z współpracy.
Tym niemniej klątwa wiedzy nie powinna nas skłaniać do porzucania czytania i zagłębiania się w jakąkolwiek wiedzę. Zagłębiajmy się - nawet bardzo głęboko - ale pamiętajmy, że komunikować powinniśmy się w taki sposób, by dostosować do odbiorców żargon, szczegółowość wywodu i stopień zanurzenia w detale.
Im większą wiedzę posiadamy, tym więcej mamy możliwości, by poprowadzić narrację. Mamy dostęp do silniejszych argumentów. Mamy wreszcie większą pewność siebie - wiemy, co mówimy i wiemy, że mamy rację. To absolutna podstawa pewności siebie prezentera.
Czytanie szerokie vs. czytanie głębokie
Ja osobiście czytam dużo. Ostatnio podzieliłem się w rozmowie ze znajomym, że w 2024 roku przeczytałem 73 książki. Od kilku lat tyle mniej więcej czytam w roku. (Od razu też zaznaczam: czytam w formie papierowej/ebooka bądź słucham w formie audiobooków). Mój znajomy odparł: ja tyle nie czytam. Wolę zagłębić się w kilka książek niż czytać mnóstwo pobieżnie.
Oczywiście, zgadzam się z takim podejściem - nie ma sensu czytać tylko po to, by nabijać licznik przeczytanych książek. Tym niemniej warto odróżnić dwa sposoby czytania: czytanie szerokie i czytanie głębokie.
Czytanie szeorkie polega na czytania możliwie wielu książek - zaznajamianie się z różnymi podejściami, perspektywami i poglądami.
Czytanie głębokie polega natomiast nie tyle nawet na czytaniu, ale na studiowaniu wielokrotnym jednej, dwóch lub kilku książek w roku. Takich, które wydają nam się najlepsze i najbardziej pomocne w rozwoju. Takie czytanie głębokie zakłada zatem:
Krok 1: przeczytanie książki po raz pierwszy. Jeśli uznamy, że to wyjątkowo wartościowa książka, przechodzimy do kroków kolejnych
Krok 2: robimy notatki z treści
Krok 3: po kilku miesiącach czytamy lub odsłuchujemy książkę po raz kolejny
Krok 4: studiujemy notatki, piszemy własne przemyślenia bazujące na treści z książki
Krok 5: po kolejnych kilku miesiącach czytamy książkę po raz kolejny (ten krok możemy powtarzać wielokrotnie)
Tak, te najlepsze książki niech nie będą przelotnym romansem. Wejdźmy z nimi w poważną relację.
Jak czytać, by lepiej prezentować?
Do najlepszych książek warto wracać wielokrotnie. I warto stworzyć sobie nawet nawyk, który ułatwi nam wracanie do tych najlepszych. Ja na przykład przełom grudnia i stycznia każdego roku poświecam nie na czytanie nowych książek, ale na ponowne przeczytanie i przestudiowanie kilku najlepszych książek, jakie przeczytałem w mijającym roku.
Jakie polecam w tym roku? Przede wszystkim książkę Terry'ego Szuplata "Say it well". Wkrótce ukaże się jej polska edycja. To szczególna książka, bo została napisana przez speechwritera Baracka Obamy. A Obama - cokolwiek by o nim nie mówić - to niekwestionowany mistrz komunikacji. Warto więc prześledzić sekrety jego mistrzostwa.
Oprócz tego polecam książki "Think Faster, Talk Smarter" Matta Abrahamsa, "How to apologize for killing a cat" Guya Dozy czy "Made you look" Carmen Simon. Z polskich natomiast: "Storytalking" Mirka Urbana.
Przy okazji polecam też książkę napisaną przez siebie - wydaną w sierpniu 2024 roku "Storytelling czy prosta komunikacja? Jak po mistrzowsku mówić, pisać i prezentować". Nabyć ją możesz na przykład TUTAJ>
A jeśli chcesz wznieść swoje umiejętności komunikacyjne i prezentacyjne na mistrzowski poziom, zapytaj nas o szkolenie Profesjonalne Prezentacje lub Komunikacja Liderów.
Piotr Garlej