Tworzenie prezentacji według Guya Kawasaki. Zasada 10/20/30

Tworzenie prezentacji według Guya Kawasaki. Zasada 10/20/30

Guy Kawasaki, jeden z większych autorytetów w dziedzinie marketingu z Doliny Krzemowej, ten sam, który pomógł Apple stać się marką kultową na całym świecie, w jednym z postów na swoim blogu przedstawił pomysł na stworzenie dobrej prezentacji PowerPoint. Pomysł ten jest w istocie prostym instruktażem, który równie dobrze mógłby stanowić konspekt książki pt. “PowerPoint for dummies”.

Jakkolwiek użyteczny (bądź nie) jest ten instruktaż – myślę, że warto przybliżyć go w tym miejscu.

Kawasaki proponuje mianowicie tworzenie prezentacji w formule 10 / 20 / 30.

Co kryje się za tymi liczbami?

10 – tyle slajdów powinna zawierać prezentacja

20 – tyle minut powinna trwać cała prezentacja.

30 – taką wielkość powinny mieć czcionki na slajdach.

Kawasaki na tym nie poprzestaje. Wymienia dokładnie jaka tematyka powinna być na każdym z dziesięciu slajdów. I tak:

Slajd nr 1: Problem

Slajd nr 2: Twoje rozwiązanie

Slajd nr 3: Model biznesowy

Slajd nr 4: Technologia

Slajd nr 5: Marketing i sprzedaż

Slajd nr 6: Konkurencja

Slajd nr 7: Zespół

Slajd nr 8: Etapy rozwoju

Slajd nr 9: Status i harmonogram

Slajd nr 10: Podsumowanie i wezwanie do działania

20 minut poświęcone na prezentację to według Kawasakiego “świat i ludzie”. Tym bardziej, że zanim odpali się Windows, minie dobrych 10 minut, a przez kolejne 10 adresaci prezentacji będą przychodzić spóźnieni. Siłą rzeczy z godziny przeznaczonej na prezentację zostanie raptem 40 minut. Dzieląc ten czas na pół – pierwszą część możemy poświęcić na prezentację, drugą – na dyskusję.

30-punktowa czcionka z kolei to wymóg czytelności – dla osób siedzących z tyłu mniejsze fonty mogą okazać się po prostu nie do odczytania.

Tyle Kawasaki.

Czy są to rady skuteczne? Czy mogą się przydać w praktyce?

Z pewnością, do pewnego stopnia, tak. Do pewnego stopnia, bo jednak w tyle głowy trzeba zaufać najzwyczajniej w świecie zdrowemu rozsądkowi. Sztywne trzymanie się przedstawionego wyżej schematu może wpędzić w pułapkę.

Spierałbym się na przykład, czy rzeczywiście 30-punktowa czcionka jest konieczna do każdej prezentacji. Do wielu prezentacji wysyłanych mailem na tzw. desktop, w zupełności wystarczy nawet 12-tka. Czy przedstawiony układ tematyczny jest idealny? A gdzie miejsce na odrobinę humoru lub luzu?

Instruktaż zaproponowany przez Kawasakiego wychodzi naprzeciw oczekiwaniom menadżerów, którzy tworzenie prezentacji biznesowych opanowali w nieco mniejszym stopniu niż obsługę swojego Blackberry.

Jakkolwiek przydatną (bądź nie) uznacie formułę 10/20/30 – cenne jest w niej to, że pomaga określić precyzyjną strukturę i wskazuje na niuanse, które przy spontanicznym tworzeniu prezentacji mogłyby nam umknąć.

Najnowsze wpisy

Projekt i realizacja: GeminiSoftnet | Tworzenie stron: Zobacz >> | Pozycjonowanie stron: Zobacz >>
Copyright © 2025 studio-prezentacji.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.